Studiu
critic - Mihai Eminescu
Literatura
română e depășită în resursele ei de geniul eminescian, care a văduvit-o și a
vlăguit-o de ambiții pe mai mult de 30 de ani pătrați cum preconiza Arghezi.
Ține de demnitatea fiecăruia dintre noi, cei care ne aplecăm spre cele ale
scrisului, dar și de lecturanții mai profunzi decât noi prin ingenuitatea
neparticipării lor efective la actul artistic, să remodelăm chipul poetului
pornind de la propriile noastre înfățișări.
Suntem
mândrii de sorgintea noastră, uitând că Ipotești și Botoșani sunt doar locuri
pe o hartă ce are infinite alte vetre spirituale lăsate virtualității.
Mistificarea
lui Eminescu este forma sigură a degradării sale. Examenele l-au transformat
într-un număr de ruletă, care ori de câte ori este extras, e invariabil norocos
datorită plenitudinii de texte critice la îndemână. E o rușine să pici Bacul
dacă îți pică Eminescu dar apoi în viața adultă și senectă nimeni nu-ți mai
reproșează că în prăfuita bibliotecă poeziile Luceafărului sunt împăienjenite
de neumblet și nerostire.
Fiorul ce ne străbate
„de vreo două ori pe an”, pe 15 ianuarie și pe 15 iunie, are pe lângă
ritmicitatea temporală pe care poetul însuși nu avea cum să o calculeze și acea
glumeață însușire a păsărilor de a se acupla fără alte motive decât cele strict
biologice ale unei perpetuări monotone și infinite.
Eminescu este în mintea
fiecăruia dintre noi o figură de stil care a disipat omul. Când câte o memorie
a vremii ni-l înfățișează în carne și oase, nu atinge niciodată extazul abisal
din visul nostru. A te întâlni cu Eminescu pe Podul Mogoșoaiei în drumul său
spre redacția unei gazete e un fapt banal. Dar a te cuprinde în astrala lui
plutire, a lua cu umilele aripi pe care le ai, nebunia văzduhului – aceasta
este adevărata și singura întâlnire cu Geniul limbii noastre.
Prin
ceea ce a scris, prea puțin publicat în timpul vieții sale, Eminescu a cuprins
totul: istorie milenară, geografie mitică, filozofie profundă curățită de
pedanterii și mai ales ne-a cuprins pe noi cu sufletele noastre vinovate prin
inexprimabilitate. Cum a reușit Eminescu să vină în fiecare român și să îi
cânte cu propriile coarde tristețile obosite și neostoite prin jele – e un act
sacrificial. Nu poți cunoaște cu adevărat acest popor decât umblând desculț prin
mâzgă și clisă, dar privind cerul înstelat întocmai lui Oscar Wilde din nămolul
șanțurilor sale.
Cuvintele
pe care le-a folosit Eminescu erau atât de arhaice încât protoistoria noastră
nu-i poate fi decât recunoscătoare. Iar neologismele pe care le-a germinat cu o
forță demiurgică ne aruncă într-un viitor improbabil de frumos. Dicționarele
create pentru a explica limbajul eminescian se pot reduce la citirea operei
însăși. Eminescu dă întreaga etimologie și definiție contextuală prin buna
plasare a cuvântului în gândul ce-l cuprinde.
Suntem eroii
participativi la o tragedie pe care poetul a scris-o folosind viața lui drept
model. Citindu-l pe Kant sau pe Schopenhauer, Eminescu nu a făcut decât să-și
tempereze prin raționalism și pesimism inconfundabilul său romantism
revoluționar.
Eminescu
este ceea ce acest neam poate și merită să fie. Nu ne vom închina niciodată
suficient în fața lui – așa cum el este înfățișat în chip de înger în Biserica
de la Ipotești decât dacă, prin fapta noastră cultă vom da dovadă că i-am
înțeles dorul nestins de a clădi o patrie eternă în care strămoșii să nu mai
fie disociați prin fapte nedemne de oamenii vremelnic contemporani.
Eminescu
ne dă lava unui vulcan ce erupe fără patimă, deși zgomotos și incandescent, din
toate mădularele Carpaților noștri, revărsându-se apoi în șuvoaie de magmă
fuzibilă de la Moldova de Sus până la Marea cea Mare și luncile dunărene. Nu
avem prin urmare de ales dacă vrem să fim exponenții unui stejar secular decât
să aducem în ramurile gândului păsările măiestre ce se întrec în cântări și să
participăm interpretativ și receptiv deopotrivă la inconfundabila simfonie pe
care un Geniu ca Eminescu o poate crea necontenit.
Cosmin Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu