Vernisaj la lumina Lunii
Am participat la multe vernisaje
picturale, dar cel care se remarcă prin inedit s-a derulat cu două zile înainte
de prezentarea oficială a Universului eminescian în foaierul Ateneului Nicolae
Bălănescu din Giurgiu, 14 iunie 2015.
La ceas de noapte, ca un infractor cult
și bine crescut, am intrat în curtea Ateneului Nicolae Bălănescu, care deși la
proporții reduse, îmi amintea tulburător de Grădina Lyceumului în care
Aristotel găzduit de Apollo își crea faimoasa școală ateniană. Gardianul m-a
privit cu suspiciune nerecunoscându-mi în umbrele nopții veleitățile artistice.
Spunându-i că sunt cel care organizează Serata Eminesciană s-a luminat și m-a
rugat să zăbovesc cu domnia sa încântat de cunoștința nesperată. Mi-a permis
prin urmare să întrezăresc prin geamurile mari picturile expuse în interiorul
Ateneului. Luna a fost aliata noastră aruncându-și pe rând câte o rază pe
fiecare tablou. L-am zărit acolo pe Eminescu tânăr, iubind copilărește, cum a
făcut toată viața, copleșit de pudoarea dar și de melancolia florilor de tei.
Am recunoscut în vălul sidefat al Reginei Nopții toată incandescența puberă și
matură deopotrivă a celor două artiste, Steliana și Georgiana Bădălău,
absolvente ale Școlii Gimnaziale de Arte Plastice și Muzică „Victor Karpis” din
Giurgiu, Clasa Profesor Elena Cioclu. Steliana a urmat Liceul de Arte Plastice „N.
Tonitza” și în prezent este studentă anul II la Facultatea de Arte Decorative
și Design, Clasa Prof. Conf. Univ. Dr. Daniela Frumușeanu, iar Georgiana este
elevă la Liceul de Arte Plastice „N. Tonitza” București, Clasa Prof. Teodora
Coltofean.
Palmarezul bogat al artistelor de la
Porțile Deschise (Open Doors) spre atracția fascinantei lumi a Orientului (pe
care Eminescu însuși a avut-o necontenit), până la premiile dunărene trece prin
minunatele zile de 1 iunie în care a fi copil rămâne esența vieții în definiție
brâncușiană. Tinerele, pe lângă o trăsătură genealogică certă, au și stigmate
definitorii individuale. Culorile se îmbină armonios, creează ideea de spațiu
și depărtare pe care Edgar Papu o observa în lirica pribeagului pornit din
Ipotești. Natura nu lipsește din tablouri și ea este fecundă, prolifică și
grandioasă ca în poemele eminesciene strivind omul sub păduri de crini și munți
de mărgean și mirt. Conotația este salvarea prin artă dintr-un univers
conglomerat – selenar și terestru deopotrivă. Eminescu este primul poet care
aduce Raiul mai aproape, dându-i în fiecare noapte viziuni selenare, pe cât de estatice
pe atât de firești.
Dacă Dante nu ne permite o clipă să-i
întrezărim Paradisul, cu tot ajutorul lui Vergiliu și dacă John Milton ni-l
întruchipează numai prin ochi nevăzători, Eminescu ni-l prezintă noapte de
noapte în chipul diafan și mortuar de alb al Lunii.
Cred că artistele Steliana și Georgiana
Bădălău au aruncat în fiecare pictură a lor razele selenare de care eu am
beneficiat redundant la propriu. La vreme de zi, o privire rafaelică, întruchipând
Madona renascentistă în clasica și antica Veneră, înflăcărată de ochii profunzi
și sereni ai Luceafărului ne va edifica.
Cosmin
Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu