duminică, 17 mai 2015

Cronică teatrală - Jocul de-a uitarea



Cronică  teatrală
Jocul de-a uitarea
(după Mihail Sebastian)



         Primăvara Culturală Giurgiuveană 25 Aprilie 2015 - Ateneul „Nicolae Bălănescu” din Giurgiu. Trupa de teatru „Ex Toto Corde” a Centrului Cultural „Ion Vinea” coordonată de doamna profesoară Ionela Cralevici.

         Nu mă pricep să fac cronici de teatru. Dacă m-aÈ™ pricepe aÈ™ scrie la „Rampa”. Sunt un observator obiÈ™nuit È™i asta mă plasează în rândul spectatorului anonim, care are dreptul la opinie È™i părerea lui fiind una neelitistă, e oarecum colectivă, generală È™i democratică. Arta se face cu valori. Eu nu sunt o valoare, sunt o mediocritate în plină afirmare.

         Ce am văzut ? O sală aproape plină – doamna profesoară Ionela Cralevici precizând în interviul acordat domnului Gelu Brebenel la Giurgiu Tv că dacă reprezentaÈ›ia ar fi avut loc în zi de È™coală, seminariÈ™tii ar fi umplut balcoanele aÈ™a cum astralii umplu peluzele (comparaÈ›ia îmi aparÈ›ine).
         „Non multa sed multum” - nu mult cantitativ, ci mult calitativ – dictonul preferat al doamnei profesoare a fost invocat bilingv È™i în interviu.

         Piesa a început cu un artificiu regizoral: deoarece doamna profesoară Ionela Cralevici după întâmpinarea scenică a publicului trebuia să se schimbe pentru a intra în rolul din piesă, s-a apelat la autorul „Jocului de-a vacanÈ›a” - Mihail Sebastian. SoluÈ›ia găsită a fost una de ultim moment: doctorul Cosmin Georgescu, care, avantajat de ochelari È™i de oarecare sobrietate, îl putea reprezenta pe dramaturg. Unde mai pui că își È™i lansase cartea de Aforisme MADE in Giurgiu numai cu câteva zile în urmă, în Ajunul Sfântului Gheorghe. Deoarece era arhicunoscut publicului, a smuls primul ropot de aplauze, atât de necesar încă emotivilor juni din culise. PastiÈ™a era evidentă prin anacronismul voit al doamnei profesoare, care mărturisea că l-a cunoscut pe scriitorul Mihail Sebastian pe când Domnia Sa era adolescentă, citindu-i romanul „OraÈ™ul cu salcâmi”. Acum ni se prezenta pe scenă un autor de aceeaÈ™i generaÈ›ie cu doamna profesoară. Butaforia continuă, Mihail Sebastian scriind cu stiloul (e drept, unul celebru, al regretatului profesor de literatura română – domnul Constantin Enache) pe o carte tipărită È™i nu pe o coală albă. Volumul este jurnalul lui Sebastian scris între 1933-1945 È™i doctorul Cosmin Georgescu trece din dramatic în tragic alegându-È™i drept zi, mărturisită cu voce tare, marÈ›ea de 29 mai a anului 1945 – nefasta zi în care Sebastian își găseÈ™te sfârÈ™itul. Traversând Bulevardul Regina Maria, este călcat de un camion È™i agonizează preÈ› de 15 minute. ÃŽn urma unui accident cumplit, sfertul de oră echivalează cu cele trei zile ale lui Iisus pe Cruce. Sebastian se îndrepta spre primul său curs de literatură universală în calitate de profesor la Facultatea de Litere din BucureÈ™ti – tema Balzac. Fără îndoială, Comedia Umană era în stradă.
         Ce căuta atâta patetism în debutul unei comedii ? Răspunsul e simplu: e chiar felul de a fi al lui Mihail Sebastian care patetiza frivolitățile, amplifica ridicolul anulându-i inconstanÈ›a logică (doar era discipolul lui Nae Ionescu), iubea eminescian (fără a fi iubit), persifla ca în Caragiale, preluându-i tipologiile (È™eful de gară din Steaua fără nume” e Pristanda, Ștefan din „Jocul de-a vacanÈ›a” e Rică Venturiano, care a uitat poeziile È™i face caz de amnezia lui). Tot râsul stârnit de Sebastian e înecat în plâns, el e amfibianul literaturii noastre, pendulând între sionism È™i naÈ›ional-ortodoxism, renegat de ambele părÈ›i, blamat de ideologi, contrazis de magistrul său, Nae Ionescu, în chiar prefaÈ›a cărÈ›ii „De două mii de ani”.


         Ana Lupan – domniÈ™oara Weber – face debutul propriu-zis al piesei aducând pe scenă elementele de decor, cu excepÈ›ia mobilierului greu deja amplasat. Ceasul, cărÈ›ile, discurile, sunt aduse pe rând, semn că trebuie să intrăm într-o lume inventată, dar extrem de asemănătoare cu a noastră. Fiecare obiect de decor e o monadă, are individualitate È™i de aceea e purtat separat. CărÈ›ile vor fi elementul forte al intelectualului, rasat dar flegmatic, Ștefan Valeriu, atlasul geografic va fi singura carte de căpătâi a domnului Bugoiu (fost funcÈ›ionar în Minister – care Minister nu ni se precizează fiindcă toate sunt la fel, având aceeaÈ™i birocraÈ›ie care îl isterizase pe slujbaÈ™ul ce se visa căpitan de vas). Se observă că două personaje, ambele masculine, se definesc prin cărÈ›i, fiind în fapt extensii falangiene ale lui Sebastian. Ana Lupan are un rol aparent minor dar ea È›ine piesa. Știind pe de rost È™i replicile celorlalÈ›i, este o placă turnantă între toate momentele. Având o capacitate unică de a se uita drept în ochii interlocutorului creează o hipnotizare care nu e tocmai propice pentru partenerul de scenă, dar care e atât de sinceră încât merită riscată. DomniÈ™oara Weber cunoaÈ™te toată povestea lui Jeff (orfan de mamă È™i despre al cărui tată nu ni se spune nimic), iar firea ei împăciuitoare e singura care le permite oaspeÈ›ilor să fie cazaÈ›i în pensiune – altfel piesa neavând mobil. Ca orice comedie, terminându-se vesel, È™i această montare în scenă aduce happy-end-ul È™i pentru domniÈ™oara Weber care se mărită cu domnul Bugoiu, latitudinea ei domestică mediind don quijotismul marin al soÈ›ului. Trece cu succes una dintre cele mai importante probe ale piesei: improvizaÈ›ia adusă de Cosmin Georgescu care în final, este întrebat de proaspăta doamnă Bugoiu ce vârstă are È™i răspunde, parcă adresându-se corigentului Jeff: „Nouă duzini È™i jumătate de ani, dintre care faÈ™ti vreo 40” precizând (dacă mai era necesar) că s-a născut în 1907 (altfel spus este acelaÈ™i Mihail Sebastian pe care îl prezentase la început doamna profesoară). Chestionat dacă È™tie foarte bine limba română, răspunde nichitian (alt anacronism – al câtâlea al doctorului ?): „Sunt poliglot de limba română, È™tiu de È™apte ori limba română, îi studiez cuvintele È™i necuvintele”. Sala recunoaÈ™te divagaÈ›ia È™i e încântată de podul peste timp, deoarece în teatru totul e posibil. Intervievată de domnul Gelu Brebenel, Ana Lupan, recunoaÈ™te cu sinceritate, la cald, când încă luminile scenei nu se stinseseră, că rolul ei a fost cel dorit din adâncul sufletului. Intervin acum, nefilmat, È™i îi spun că lucrul cel mai important pe scenă este să joci bine ce ai de interpretat È™i ea a făcut un rol magistral. Precizia ei a constat în a nu-È™i depăși cu nici o centimă rolul. Dacă, aÈ™a cum vom vedea mai departe, Corina are un rol exponenÈ›ial, în care trebuie să urce permanent, dificultatea în interpretarea domniÈ™oarei Weber este constanÈ›a, neieÈ™irea din ticăiala enervantă de mătușă de provincie. E mult mai greu să È›ii hățurile decât să le dai drumul.


         Sebastian Ștefan – interpretul lui Costache, devenit Prostici după numele soÈ›iei, are È™i el un rol minor, dar nu omniprezent ca al Anei. El face caz de volumul său, e un personaj impetuos, într-un costum impecabil, la care nici măcar doctorul Cosmin Georgescu (venit din lumea scorÈ›oÈ™ilor cu carte) nu a apelat. Costache este purtat la propriu È™i la figurat în lungul È™i în latul scenei de către soÈ›ia sa, doamna Prostici, care fiind atât de influentă, îi impune până È™i numele ei. DiferenÈ›a de gabarit este atât de mare încât te miri cum domniÈ™oara Prostici poate fi dominantă. ÃŽn lumea arahnidelor, femela își devorează masculul după actul sexual (dar asta e altă poveste) – ea fiind de 10 ori mai mare decât consortul. Costache bufneÈ™te È™i răbufneÈ™te pe scenă, e mereu nemulÈ›umit, dar cu zâmbetul pe buze, altfel spus, nu disperă È™i acceptă că în lumea umană buturuga mică de genul feminin răstoarnă masculinul car.


         Iuliana Ilie – doamna Prostici – personajul nu e al lui Sebastian, face parte din arhiva de valori ale trupei de teatru „Ex Toto Corde” È™i e un fir al Ariadnei ce nu trebuie întrerupt. Cu o voce piÈ›igăiată (te întrebi dacă e vocea ei È™i te rogi să nu fie) face deliciul publicului la orice glăsuire. E o flaÈ™netă spartă, dar atât de melodioasă în înlănÈ›uirea vorbelor încât îți dai seama că talentul provine din suma viciilor. E o inadaptată, nu acceptă nimic, dar nu are delicateÈ›ea împotrivirii Corinei. E o zvârlugă, apare È™i dispare din scenă când nu te aÈ™tepÈ›i, este edulcorantul piesei, îndulcind-o fără să îți crească glicemia.


         Maria Popa – în piesă fiica doamnei profesoare – este studentă la stomatologie în realitate, È™i în piesă unde prin dubla apariÈ›ie exprimă convertirea din lumea barurilor spre cea a bibliotecilor. DeÈ™i mama e o profesoară agramată, fiica e bine pregătită, făcând față lexical È™i spiritual unei lumi decadente. Intelectualii piesei (profesoara È™i doctorul) sunt cei mai inconstanÈ›i în prezenÈ›ele lor scenice încercând să înglobeze extremele. Doamna profesoară, deÈ™i nu face acordul corect al verbelor (evident în piesă), are viziuni aristotelice asupra circularității comediei insistând să fie încheiată vesel dar nu È›opăit, ritmat dar nu cadenÈ›at. Maria își dă seama de extratemporalitatea mamei È™i încearcă să-i cupeze frazele solemne într-o piesă neideologică, ci mai degrabă patinând în musical.


         Alexandru Avram – seminaristul care l-a interpretat pe Ștefan Valeriu – cu o dicÈ›ie imnică, pastorală, neîntâlnită în montările anterioare de la Sebastian încoace. Toată aroganÈ›a lui Ștefan a fost anulată fără voie de pronunÈ›ia prelungită, psaltică, a vocalelor. O piesă mare reuÈ™eÈ™te prin disjuncÈ›iile ei. Alexandru îl umanizează pe Ștefan încă de la început, pactizând cu sala, care È™tie deznodământul È™i nu crede o iotă din disimulata lui aroganță. ÃŽi reuÈ™eÈ™te supremaÈ›ia față de Jeff părând un leader informal cel puÈ›in al grupului de băieÈ›i. Momentele cele mai grele sunt acelea de erotism amputat dintre Corina È™i el. ConsistenÈ›a o dă scenă în care cei doi se miÈ™că sacadat, stroboscopic, amintind de „DeclaraÈ›ia de dragoste” cu Teodora MareÈ™ È™i Adrian Păduraru, film al altei generaÈ›ii, dar care È™i-a păstrat voiciunea expresiei nedevenind suav melancolic. Contururile trupurilor sunt emblematice, ei reuÈ™ind să-È™i volatilizeze substanÈ›a păstrând în scena iubirii lor, doar tangentele sufletului. SecvenÈ›a ne scoate din comedie È™i ne aruncă în cel mai profund romantism din care nu ne va mai putea extrage nici cel mai mare comic al piesei – Florin.


         Florin Stan – alias domnul Bugoiu – este vedeta trupei – cel care a fost recunoscut cu uÈ™urință la apariÈ›ia pe scenă È™i care a dat cele mai multe autografe (evident pe invitaÈ›iile realizate cu gust de Crina, fiica din realitate a doamnei profesoare). Din păcate, gravitează numai în sfera umorului voluptuos renunțând să își încerce talentul È™i în gamele sobre. Precum se È™tie, este infinit mai greu să faci lumea să râdă decât să plângă È™i probabil a avea în buzunar un astfel de actor, e dorinÈ›a oricărei trupe È™i prima preocupare a oricărui regizor. Florin Stan excelează în haina albă scrobită a căpitanului de vas, iar roata de cârmă extrem de mică nu face decât să ne avertizeze că nimic nu e real. Dansul lui Florin e atât de natural, captivant È™i contagios, încât restul actorilor, înÈ™iruiÈ›i în spatele lui, nici nu mai contează, deÈ™i ei fac eforturi vizibile È™i variate să fie luaÈ›i în seamă. Până la urmă ce se desprinde de aici este unicitatea căpitanului – È™motruiala mateloÈ›ilor, fiind nesemnificativă. De fapt, Florin nu e un căpitan de vas, ci unul de idei. El confabulează È™i în iluzia lui îi atrage pe toÈ›i. Firul indian din spatele lui este unul al neuronilor milităreÈ™te încolonaÈ›i È™i conectaÈ›i sinaptic. IeÈ™irea pe lateral demonstrează tendinÈ›a fiecăruia de a-È™i crea individualitatea. Sala e în delir. Aplaudă cu frenezie, uitând că aceasta este o inovaÈ›ie a regizoarei È™i nu meritul lui Sebastian. Sau poate de aici frenezia aplauzelor. E tot ce i-a lipsit piesei în forma sa originală. Muzica È™i dansul. Nu poÈ›i să exprimi voia bună doar prin cuvinte.
         Florin e un charlot în salopetă de blugi fără melon. Scena mută, în care se mimează convorbirea dintre domnul Bugoiu È™i domniÈ™oara Weber, sorbindu-È™i fiecare delicat ceaiul, este desprinsă din filmoteca lui Chaplin fără a fi copiată, mixată sau adaptată. Este ceea ce în fizică se numeÈ™te continuitatea fluidelor. Charlot nu a murit. Doar Hitler.


         Cristian Cristea – adică Jeff – atinge greutatea rolului ce i-a fost încredinÈ›at, lucru atât de dificil încât e serios È™i oarecum crispat pe toată durata piesei. E atât de bun încât anulează orice diferență de vârstă (impusă artistic de Sebastian însuÈ™i) dintre el È™i Ștefan sau domnul Bugoiu. Nu are încă 18 ani dar se laudă că îi are. Ce mai e din aprilie până în mai ? El majoratul È™i l-a atins când i-a murit mama. Corina – care e Zâna cea Bună a piesei – schimbându-i caracterial pe toÈ›i, îl învață pe Jeff să ofere flori unei doamne, gest pe care puÈ›ini bărbaÈ›i îl cunosc È™i extrem de puÈ›ini îl aplică. Dacă Ana priveÈ™te în ochi cu luciditatea tăieturii de cuÈ›it, Jeff evită cu obstinaÈ›ie contactul vizual. Pentru el important este ce se găseÈ™te în sufletul fiecărui om. El înÈ›elege iluziile domnului Bugoiu, calmul È™i dragostea cvasimaternă a doamnei Weber È™i chiar răceala lui Ștefan o poate aprecia ca moft vilegiaturistic. Piesa este de fapt iniÈ›ierea lui Jeff – È™i ce e mai important în viaÈ›a unui om decât atingerea maturității ? Avem de-a face cu un Bildungsroman. E Ghiorghiță al lui Sadoveanu, lipsit de Vitoria Lipan È™i Nică al lui Creangă fără Smaranda. Corina, din iubită a lui Ștefan devine soră mai mare protectoare pentru Jeff, È™tiind să facă diferenÈ›a dintre aceste două tipuri de dragoste. Când îi spune lui Jeff că pe el îl iubeÈ™te cel mai mult din toată pensiunea, nu e nimic provocator în declaraÈ›ie, ci o profundă continuare feminină a arhetipului matern.


         Iulia Radu – interpreta Corinei. Dacă Sebastian s-a văzut în Ștefan Valeriu, nume pe care îl păstrează din romanul femeilor cu tipologie diversă, cucerite de acelaÈ™i bărbat – doamna regizoare Ionela Cralevici a marjat pe Corina oferindu-i toate pârghiile piesei. Corina domină prin înălÈ›imea rolului, a tocurilor cizmelor, a picioarelor lungi, dar mai ales prin calitatea de a vorbi È™i de a privi. Nu e nici intruzivă vizual ca Ana, nici pudic-ezitantă ca Jeff, ci într-un crescendo permanent, dintr-o neînÈ›elegere iniÈ›ială a pensiunii Weber (care de fapt e lumea noastră – Corabia Nebunilor) ajunge să o ordoneze. Corina transformă Haosul în Cosmos. ÃŽi dă rigoare. E antientropică. Un Hesiod feminin. Aplică A priori norme pe care le va învăța în viitoarea Facultate de Drept (È™i aici mă refer la Iulia). Fardată delicat, ochii Iuliei luminează scena È™i sufletele tuturor - actori È™i privitori. Rezervă astfel È™i celor din sală locuri la pensiunea Weber. Dacă lumea a fost pe rând salvată de Noe, vechii patriarhi È™i Iisus, acum e salvată de o ființă feminină. ÃŽn sfârÈ™it se atinge starea de echilibru genic. Corina e frumoasă nu numai fizic ci È™i prin ceea ce face È™i spune. E suavă, graÈ›ioasă, delicată È™i fapt extrem de rar, se impune în faÈ›a forÈ›ei fizice, indiferenÈ›ei, laÈ™ității de expresie a celorlalÈ›i. Pensiunea Weber va deveni un Falanster din Scăieni sau o Cetate a Soarelui aÈ™a cum È™i-a închipuit-o, în temniță fiind, Campanella – pe care viitoare judecătoare îl graÈ›iază în sfârÈ™it. Corina îl ocroteÈ™te pe Jeff È™i îl iubeÈ™te pe Ștefan, e conciliantă cu domnul Bugoiu intrând în jocul dement al meridianelor lui, iar față de doamna Weber are puterea ascultării chiar dacă nu înÈ›elege È™i confundă datele. Prin opoziÈ›ie cu doamna profesoară ce apare la începutul È™i finalul piesei, Corina, tot profesoară, are un alt stil pedagogic. Știe într-adevăr să predea. Ne învață cea mai teribilă lecÈ›ie: lecÈ›ia de-a uitarea. Când toÈ›i profesorii insistă pe memorie, ea o anulează printr-un zâmbet, exemplificându-ne fericirea. Nici un om nu poate fi fericit È›inând minte. Chiar È™i această piesă de teatru trebuie uitată în virtutea fericirii. Altfel cum am putea merge înainte ?

Dr. Cosmin Ștefan Georgescu
26 aprilie 2015


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu