Critică de artă plastică
Expoziția de
pictură - Flori în fel și chip a Doamnei Profesoare Elena Cioclu, artist
plastic, membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România
Giurgiu, 30
mai 2015, Galeriile de Artă Silvia Grosu-Jelescu de lângă Turnul cu Ceas
Pictura reprezintă modul de a reda pe
hârtie, pânză sau pe un perete, spațialitatea. Aparent, se pierde cota, a treia
coordonată a sistemului cartezian, dar ne rămân abscisa și ordonata.
Doamna Elena Cioclu reușește nu numai să
recâștige cota, dar găsește noi axe proiective plasându-ne într-un spațiu
infinit mai generos decât cel real.
Mitul că Homer era orb a fost bine
întreținut în primul rând de greci care l-au zeificat. Cum despre autorul
Iliadei nu se știe nici măcar unde a trăit – și-l revendicau șapte cetăți
ionice – e greu de spus în absența oricăror date biografice că poetul epic nu
vedea. Legenda provine din faptul că i s-a suspectat posesia unui ochi
suplimentar în spatele frunții, ochi pe care și-l dorea atât de mult Nichita.
Doamna Profesoară Elena Cioclu are fără îndoială acel ochi, pe lângă ceilalți
doi fizici care îi sunt – așa cum spunea Leonardo daVinci – “ferestrele sufletului”.
Dar această superbă metaforă a autorului Giocondei trebuie
întregită de cuvintele pe care tot el le-a scris dar care de multe ori sunt
omise: „Sufletul este robul trupului și din această încătușare nu poate ieși
decât prin lumina ochilor”. Doamna Elena Cioclu iese cu tot sufletul diafan al
domniei sale prin emergențele palpebrale. Descoperă astfel în afara sinelui,
ceea ce poseda de mult, ca în căutarea divinului cunoscut, speculat de Blaise
Pascal. Pătrunde într-o lume a florilor, adevărate Câmpii Elisee de care numai
legendarii eroi scandinavi au parte. E ceva ce coboară din muzica lui Wagner în
mult mai duioasele „Impresii din copilărie” din Livenii lui Enescu. Micul
Jurjac se joacă printre flori ca un înger transcendent în propriul său univers.
Doamna Elena Cioclu este martora acestor evenimente mirifice și le consemnează
cu voluptate și candoare în acuarelă. Această tehnică reprezintă etimologic și
practic dizolvarea unor vopseluri în apă. Dar doamna Elena Cioclu în mod
paradoxal, concentrează pigmentul, dându-i valențe afective suplimentare și
conotații paradisiace. Apa pe care o folosește este sânge esenian, sudoare
herculiană și lacrimă afroditică. Altfel nu ne-am putea explica cum din
banalitatea unor flori de câmp se obțin reverberații cosmogonice. Lumea e
creată din nou de artistă cu harul unui Hesiod feminin. Nu are nimic din
ambiția noului, ne dezvăluie lucruri eterne care au devenit vetuste numai
ochilor obnubilați de stereotipia unei realități într-o falsă schimbare în fapt
supusă unei monotonii neheraclitiene.
Culorile folosite sunt vii fiindcă sufletul pe care ni-l
dăruiește este cea mai profundă pulsiune cu care artista a fost înzestrată.
Irișii galbeni, departe de a exprima gelozia maurului, sunt mai degrabă
simbolul unui leu cu gura deschisă din ancestralitatea haitiană a lui Gaugain.
Magnoliile au dublă reprezentare, într-un tablou ne apar cu ram întreg, iar
altul e focalizat pe o singură floare. Este diferența de perspectivă la care ne
îndeamnă să fim părtași.
Întocmai lui orfeu ne întinde mâna și ne îndeamnă să-i urmăm
pașii pentru a ieși din Hadesul platitudinii lumești. Evident, artista nu se
uită în urmă, știe că o însoțim, ne simte mâna caldă, dar privirea nu ne-o
poate vedea. Ea este aruncată pe simeze întocmai ca în metafora argheziană în
care atunci când citim, razele vederii devin albine ce se așează pe litere.
Terasa cu flori este o imagine detașată, este planul cel mai
îndepărtat al privirii autoarei, alegând între zenit și nadir, linia de mijloc
a orizontului imediat. Picturile sunt de detaliu. Nu știm în general de unde
sunt acele vaze care au obligatoriu gura cupei plină de flori dar pe masă
există o floare căzută, semn al pierderii prin abundență, a imposibilității
cuprinderii totale într-un infinit floral prea darnic vederii noastre.
Exuberanța florilor ne trimite la entomologia eminesciană
care preamărește ființele dispuse în roiuri de albine și armii de furnici.
Florile gingașe își asigură și ele supraviețuirea prin număr și se definesc ca
legiuni. Sunt legiuni angelice, catifelate și parfumate, care nu cunosc arta
războiului sau a împotrivirii. Suntem în plin blandianism: florile sunt lipsite
de apărare, ele nu pot fugii și nu se pot ascunde. Doamna Elena Cioclu cu un
stil pictural plin de forță și suavitate folosește microscopul orientat invers
privind nu prin ocular ci prin obiectiv. Ceea ce vede este propriul ochi
răsfrânt în floare. Anemonele albastre, albe și roșii reprezintă florile
efemere ale vântului, dar înainte de orice, sunt florile lui Adonis. Ele au
înflorit când iubita sa, Zeița Afrodita, a alergat desculță prin pădure și
însângerându-și picioarele, a ajuns la protejatul său sfâșiat de mistrețul lui
Ares. Doamna Elena Cioclu redă în culori diverse aceste flori ale pasiunii
trecătoare fiindcă Adonis și Afrodita s-au iubit nelegitim și ceea ce e mult
mai grav, au încercat să unească un muritor cu veșnicia unei zeițe. Faptul că
nu le-a reușit este evident, dar ceea ce rămâne este dragostea lor transpusă în
efemeride, flori trecătoare, pe care natura ni le oferă cu obstinație anual.
Doamna Elena Cioclu le dăruiește atemporalitatea și astfel pactizează Cerul cu
Pământul, îl înfrânge definitiv pe Ares și deschide Porțile Păcii. Fiindcă Open
Doors nu e numai o întâlnire între artiști plastici ci o poartă a paradisului
dincolo de care Plotin a avut curajul să contemple.
Ovidiu exilat la Pontul Euxin se tânguia într-un vers care nu
făcea decât să-i ofere puterea celui mai pașnic poet provenit din cel mai
războinic Imperiu: „Vino, Iubire,
fiindcă numai în Cetatea ta va înflori Pacea!”.
Azi Pacea a înflorit în Galeria de Artă din Giurgiu. În
curând va cuprinde întreaga Cetate și Lumea. Totul e ca oamenii să privească
ceea ce picturile doamnei Elena Cioclu etalează și ascund în egală măsură:
frumusețea imediată a florilor cu care din păcate ne-am obișnuit să trăim,
anost și nespiritual.
Florile au devenit pentru mulți un fel de legume pe lângă
tarabele cărora trecem nepăsători fiindcă nu suntem înfometați de frumos. Mircea
Eliade observa că profanul a înghițit sacrul. Sațietatea noastră estetică e una
din cele mai grave maladii ale spiritului și ea se tratează prin artă. Doamna
Elena Cioclu își definește un tablou drept “Șoapte ale florilor” semn că întocmai
lui Brâncuși nu își reduce reprezentația la o singură dimensiune. Avem nevoie
de toate cele cinci simțuri pentru a decripta înțelesul profund al unuia
singur. Apropierea tangențială de simeze ne permite experiența lui Wittgenstein
care vedea peliculele cinematografice numai din primul rând. Totul venea spre
el, sonor și imagine, într-un ropot cascadat ca al trenului fraților Lumiere.
Rezultatul e copleșirea în flori ca în fânul din Ardeal dar și extazul atingerii
vizuale a unui singur ram înflorit ca în budismul indian.
Suntem prin urmare martorii ecumenismului spiritual al unei
artiste de excepție, doamna Elena Cioclu, și însoțirea artistei de către noi,
amatorii - în sensul iubirii de frumos dar și al diletantismului - creează un
alai reverberator și prolific în care adepții și prozeliții nu se recrutează ci
se atașează vocațional și volițional într-un pandantiv cromatic de o frumusețe
speculativă și naturală. Suntem flori într-un buchet infinit, necules încă de
pe pajiștile unei lumi ce se poate salva numai prin arta pe care ea însăși o
creează.
Dr. Cosmin Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu