Despre minunații noștri Dascăli
(prefața
cărții Pe cărările vieții…puncte de inflexiune scrisă de Prof. Bilcea N. Daia
si Prof Ion M. Dincă în anul 2015)
Limba română a păstrat pentru cel care te
învață carte termenul de “dascăl”.
Provenit din biserică, unde este omul edificator ce te îndreaptă spre Dumnezeu.
Nu e el chiar preot dar cântă frumos și are darul împrietenirii cu oamenii. Se
ocupă și de lumânări și de Suflete, care în Lumea lui Dumnezeu sunt tot una.
Octavian Goga a avut o dăscăliță pe care a iubit-o cu patima cu care a îndrăgit
cartea.
Eu mi-am iubit toți profesorii deoarece
fiecare a fost pentru mine un Zeu din Olimpul Maiorescian.
Profesorul
Bilcea Daia m-a învățat să iubesc natura oferindu-mi la Pădurea Bălănoaia
întâlnirea cu miracolul silvic antropomorf. Cazon, cu fire romantică, jertfind
istoriei naționale propria familie, citește cu nesaț ca un elev, bate drumul
Gogoșariului ca un pustnic venind spre lumină și plantează pomi pe cărările
vieții.
Domnul
profesor Ion Dincă – Directorul Colegiului Național Ion Maiorescu, pentru
atâtea generații rodnice și truditoare întru bine și frumos, a umplut cu ochii
săi de lumină spațiul virtual dintre cancelarie și clasă. Vocea sa baritonală
și izbăvitoare ca a lui Mihai Viteazul la Călugăreni a fost ostoită mereu de
lacrima din colțul ochilor la fiecare Serbare a Liceului când un pian cânta
armonios, iar pe scenă se spuneau poezii eminesciene și Vlad Țepeș era
interpretat ca în Amvonul Teatrului Național. Stranie și paradisiacă alăturare
de forță și gingășie, de rigoare și iubire în acest om destinat netrecerii,
trăitor într-o lume perisabilă și caducă.
A
aduna într-o carte impresiile elevilor care nu mai sunt elevi e o binecuvântare
pe care numai un director de edificiu educațional o poate da alături de bunul
său prieten, cândva inspector, în căutarea domnului Trandafir căruia să-i dea
binețe, grad și titularizare. Liceenii, răspândiți în toate colțurile lumii, ca
niște porumbei ai Turnului cu Ceas, plecați să vestească zborul brâncușian,
s-au întors acasă în Giurgiu preț de o clipă, aducând în cioc ramuri de măslin
de pe Araratul nepotopit de ape.
Aristotel
a pus rod în grădina lui Apollo, Zeul Luminii și al Artelor și a creat Lyceumul
atenian, răspândit apoi în întreaga lume până în spațiul umbrit de platani din
apropierea Catedralei Sfântului Gheorghe și a Adormirii Maicii Domnului.
Magistrul lui Alexandru cel Mare a clădit Lyceumul ca o nesupunere în fața
obligației de a rămâne în Academie ca subaltern al unui nepot cu pile al lui
Platon.
Platon
a gravat pe portalul academiei sale: „Aici nu intră decât cei care cunosc
geometria” (exceptându-și firește nepotul).
Socrate
întreba ce e virtutea, nu a scris nicăieri, dar a glăsuit: „Tot ce nu întrece
măsura”. Și cuvintele lui au rămas de o potrivă cu acelea ale lui Platon
fiindcă grecii s-au grăbit să i le prindă în veșnicia de marmură a frontonului
Templului Oracolului din Delphi.
Socrate
nu ar fi acceptat niciodată ridicarea cuvintelor sale pe un piedestal - unde
mai pui că la Delphi toți se duceau să-și afle destinul, iar un om cu scaun la
cap nu face profeții.
Aristotel
nu a mai scris nimic pe frontonul Liceului. Probabil se temea de prea rapida
nerespectare a sentinței academice. Îmi permit eu să fac cuvenitul înscris, o
pisanie laică: „Cine va intra aici, Dascăl sau Discipol, își va ascunde vârsta”.
Atenție! Nu am spus că va rămâne tânăr. Dar va fi un comediant în tragedia
vieții, serafim muritor pe altarul lustruit de patimi al lumii, un antic
post-modernist.
Liceenii
purtau pe vremuri uniformă. Ce vreți, altă „ștofă”…
La
Facultatea de Medicină mi s-a confirmat ce-mi spusese în limba engleză
Shakespeare în liceu: „Suntem făcuți din țesătura visurilor noastre”. Țesut
înseamnă țesătură. Fie ca visele noastre să fie rodnice, iar țesătura lor
trainică.
Liceul
e o insulă în care naufragiem de tineri ca în romanul lui Daniel Defoe sau în
cel al lui Jules Verne unde suntem condamnați să luăm lumea de la început. O
nouă geneză mediată întru-câtva de Dumnezeu, fiindcă ni se dă Pământ și apă și
o mână de dascăli pe care să-i zidim ca pe Ana în mănăstire.
Oră
de religie nu am avut. Eu am terminat liceul chiar în anul revoluției, dar
profesorii noștri au fost niște mucenici și au ars spre a ne oferi lumina lor.
În fața sacrificiului lor mă închin și rostesc în genunchi Amin.
La
ora de sport a profesorului în trening vișiniu, domnul Dumitru Manolescu (cel
care nu ne-a spus niciodată dacă e rapidist sau nu), vedeam, însfârșit, ce
colege frumoase aveam. Derobarea e desrobire. Înconjurat de fete în tricouri
cambrate și decoltate cu siluete diafane și contururi svelte, îmi puneam
întrebarea: la ce bun și încotro să mai alerg ?
Profesorul
meu de geografie, domnul Nicolae Ilinca, doctor în materie, putea să ne ia tensiunea
fluvială la toți doar dacă îl rugam, așa cum mama lui Mircea Dinescu și-a
implorat fiul, doctor în Litere, să o facă bine de plămâni. Profesorul nostru,
viitor inspector în Ministerul Învățământului, prăvălea pe tablă din memoria-i
homerică densități, constante și variabile, latitudini și longitudini pline de
zecimale, demonstrându-ne că datele nu au valoare decât dacă le conoști pe
toate.
Doamna
Dana Căpățână, profesoara de limba engleză, era frumoasă și desmoștenită ca
Tess d’Urberville. Avea cripte cu strămoși iluștrii prin toată Anglia. M-am
îndrăgostit pentru prima dată de o ființă care îmi era superioară și a fost o
lecție de propedeutică a aprecierii mai
importantă decât limba în sine a Albionului.
Domnul
Dumitru Manda, profesor de fizică, a comprimat Universul în infinitul mic,
cuantic: al clipei, al clasei, al vieții. Ne-a explicat teoria catastrofelor:
totul e liniar până se produce minunea, deraierea, ieșirea de pe coordonată.
Atunci m-am rugat și eu, tot în gând și nemărturisit, ca Ulise: „De i s-ar
aținti calea și corăbiei mele”…
La
literatura română l-am avut profesor pe tata, Vincențiu Georgescu. De altfel el
continua să mă învețe ce începuse de mult: să țin o carte în mâini cu grația cu
care am ținut o floare sau cu care voi îmbrățișa mai târziu o femeie. Tata nu
m-a învățat să scriu dar mi-a permis asta. Scrisul nu ți-l predă nimeni. Cursul
de inițiere al tinerilor scriitori ținut de Sadoveanu a durat 10 secunde cât a
rostit: „Un singur lucru trebuie avut în vedere: să nu puneți virgula între
subiect și predicat. Restul e treaba voastră”. Și eu mi-am văzut de treabă
punând virgula peste tot pe unde am
găsit loc, am umplut pagini de virgule dar niciodată nu am strecurat-o
între subiect și predicat. Când am aflat că virgula e umbra lacrimii care s-a
uscat pe foaie, am înțeles că sunt un elegiac.
Ora
de franceză transpusă integral în limba lui Baudelaire de către mama mea,
Mihaela Georgescu, pe care nu o mai recunoșteam atâta vreme cât nu mai îmi
adresa nici un cuvânt în limba română. Mă trimitea ca pe Picasso și Dali la
Paris. Dar eu am rămas ca Zadig în grădina de trandafiri a liceului meu la
scurt timp după ce am înconjurat lumea și am văzut că nu are nimic mai frumos
decât florile purpurii din răsadurile maioresciene.
Doamna
Paula Dincă, profesoara de biologie, preda prin elevi. Mă diviniza și mă numea
să fiu eu lector onorific ca adolescentul Pârvan întrezărind în mine viitorul conferențiar
al Ateneului Nicolae Bălănescu. Crisalida devine lepidopteră, fluturele multicolor,
jovial, în lumina străvezie a soarelui numai în ochii inițiaților.
Aveam
o stratagemă a succesului didactic: pe parcursul întregii săptămâni citeam
lecția viitoare ca un profesor universitar ce își umple timpul în trenul în
care face naveta între Oxford și Sorbona. Acum îmi dau seama că mai încântată
de șiretlicul meu decât mine, era însăși doamna profesoară care l-a promovat ca
un reflex condiționat al întregii mele vieți.
La
matematică doamna profesoară Maria Manda ne-a rugat să ne ferim în viață de
calculul diferențial și să luăm oamenii așa cum sunt.
Doamna
Eugenia Vâlcan, diriginta clasei a IX-a și profesoara de Utilaj Tehnic, ne-a
învățat cum se ridică o cortină la Teatrul Național. „Zbor deasupra unui cuib
de cuci”, „Ploșnița”, „Gaițele”. Numai animale. Alegorie, fabulație, fantezie.
Am înțeles că poți preda orice. Predare înseamnă să dai altuia sub pecete
voievodală, cu efigie divină tot ce e al tău. Poți prin urmare apela la actori.
Toți suntem histrionici. Până ne intrăm în rol ne trece jumătate de viață.
Pentru cealaltă jumătate nu ne mai oferă nimeni aplauze.
La
ora de desen tehnic a doamnei profesoare Mihaela Razi trebuia să trag linii
drepte, eu care nu reușeam să merg drept. E ușor să vezi înzestrarea cuiva,
greu e să îi observi malaptitudinile.
Facultatea
e ceva ce faci cu ușurință, pentru care ai înzestrare. Proba e simplă. Îți
place ceva – dă-ți doctoratul.
Mare
e liceul ăsta…îți arată ce nu ești în stare să faci. Îți scoate gărgăunii din
cap.
Păcat
că nu ni s-a predat Astronomie. Mi-aș fi cartografiat steaua din cer. Așa,
nimeni n-o să-i sesizeze căderea.
La
ora de istorie a domnului profesor Victor Ciobanu, am învățat că dacii au fost
liberi până la pagina 14, idee ce mi-a fost publicată în Revista Forțelor
Armate Române din acea vreme. Măcar atât am făcut și eu pentru țară. Și am mai
învățat ceva din broșurica de la Sarmisegetusa că preotul Deceneu, prin
înțelegere cu Zamolxe, le-a ordonat dacilor să scoată viile și aceștia l-au
ascultat nu înainte de a stoarce strugurii în teasc. Textul nu a mai fost
publicat.
Doamna
profesoară Cornelia Radu ne-a predat chimia în retorte complicate cu rezultate
alchimice imprevizibile. În cele din urmă am reușit să obținem aur din orice,
deși nu ni l-a cumpărat nimeni niciodată.
La
ora de filozofie profesorul Marian Stavarache a intrat într-un sacou de velur, cu cotiere catifelate,
purtând o geantă cu 30 de cărți, cele mai importante ale lumii. Le-a pus pe
catedră și ne-a lăsat să alegem ca la bâlciul deșertăciunilor. Cărțile trebuiau
citite iar cele neînțelese și care nu stârneau pasiuni trebuiau aduse înapoi. Eu
am ales „Scrisori către un tânăr poet” a lui Reiner Maria Rilke. Evident, nu am
mai adus-o niciodată înapoi. Mi-am pus problema daca Socrate nu a fost văduvit
de această carte sau întocmai unui trișor, venea de acasă cu dublurile așilor,
sigur pe victorie și gata să obțină în fiecare zi, prin măsluire, potul pus în
joc.
La
mine liceul a durat 4 ani. Dumnezeu a făcut Lumea în 7 zile. Deci timp am avut,
Slavă Domnului.
Viața
de liceu, cea mai frumoasă și benefică din micile noastre vieți succesive cu
final christic și înlănțuire budistă e destinată uitării. Faptul e benefic
fiindcă altfel am fi sortiți melancoliei ce nu a creat decât artă.
E
greu să mergi înainte când Paradisul Pierdut e în urmă. Noica spunea că Liceul
ar mai trebui făcut o dată după 30 de ani cu perspectiva maturității. Atunci
fiecare oră devine importantă. E trăită prin ce ai trăit. Primul liceu e doar
visat. Eu cred că liceul îl facem din patru în patru ani. Cum ieșim din unul
intrăm în altul. Mereu repetenți Magna cum laude. Însă ni se împuținează
profesorii. Și colegii. Nici noi nu mai suntem aceiași, ne racemizăm, ne
izomerizăm optic în lumină polarizată a amurgului. Ca în poezia Anei Blandiana,
devenim tot mai mici, sublimând carnalitatea în vegetalul pur, transformându-ne
în boabă de strugure, de mazăre, de grâu. Și cum pe fiecare bob de grâu e
Chipul lui Iisus, suntem salvați. Aproape mântuiți. Diploma de Bac nici nu mai
contează.
Dr.
Cosmin Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu