X și Zero
de Gelu Brebenel
(Cronică teatrală)
(Cronică teatrală)
Nu sunt un
jucător de x și zero. Prin urmare titlul nu m-a atras.
M-am dus la
spectacol cu conformistul provincial al rutinei culte.
14 Mai 2015
Primăvara
Culturală Giurgiuveană. Centrul Ion Vinea.
Sala Mare arhiplină.
Oamenii se
cunosc între ei, se salută, își vorbesc.
Asta nu
întâlnești în Capitală. Acolo discuți doar cu cei cu care ai venit.
Convivialitate
la pachet. Întotdeauna am fost de părere că o piesă de teatru începe cu mult
înainte de debutul ei scenic.
Bunăoară
prin afișe. Foarte reușite în cazul de față. O hârtie cu x și zero, o mască
râzând și plângând pe jumătate.
Apoi muzica
ambientală ca un preludiu, o introducere în atmosferă.
Chansonete,
cafe-concert. Cortina nu era coborâtă. În mod normal ea te separă de decor. S-a
vrut familiarizarea cu mobilierul unui om singur. Un fotoliu stingher, o
măsuță, un dulap cu câteva cărți, sculpturi în lemn, cupe obținute la
concursuri literare.
Un ceas
blocat toată piesa la ora 12 fără 20 semn că suntem în afara Timpului, în plină
trăire. O scenă antologică o va reprezenta întrebarea Lui: „Ce ai face dacă ai
mai avea o oră de trăit?”
Și răspunsul
ei de un progmatism romantic:
„Aș arunca
pe fereastră ceasul”.
O filă de
calendar „31”. Restul calendarului lipsește. Pare a fi ultima. Deci suntem în „decembrie”
deși pe filă nu e scris explicit. Ambiguitatea va fi cheia piesei. Ca în x și
zero.
Nu știi cine
câștigă până la mutarea finală. Actorii sau publicul.
Pe afiș:
Ea e Violeta
Teașcă.
El e Vasile
Toma.
Pe scenă la
fel.
De ce nu au
nume?
Fiindcă sunt
universali.
Nu sunt ei. Sunt
noi.
De ce el
crede că e Ajunul Anului Nou, iar ea că e 31 mai, ziua lui?
Fiindcă
trăim în lumi paralele. Fiecare cu adevărul lui. De aici neînțelegerea.
Dramaturgul
Gelu Brebenel nu încearcă să ne lămurească. Nu mișcă un deget în aranjarea
Haosului. Nu e un Hesiod.
Nu-l
interesează Cosmogonia. Se bazează pe micimea Vieții pe care o face mare cât o
bulă care în final ar trebui să facă „Poc!”
Dar șampania
deschisă spre finalul piesei nu are presiune. Nici măcar nu fâșâie. Semn că nu
s-a apelat la efecte speciale. Realitatea e lăsată așa: entropică, gravitațională,
banală până la ridicol. Dramaturgul știe lecția lui Flaubert. Nu te amesteca
între personajele tale! Fii Madame Bovary dar las-o să fie ea!
Fii ca
Dumnezeu în Creație: peste tot și niciunde.
Nu știi care
dintre cei doi e nebun și amnezic. El care așteaptă de unul singur Revelionul,
sau ea, care adusă de un echipaj de poliție, vrea să petreacă o noapte
romantică cu el.
Confuzia e
totală. La început îl credem pe el sănătos, apoi pe ea.Violeta Teașcă joacă
rolul unei femei venită de la morgă din moarte clinică.
În fond ce e
uitarea decât o moarte neuronală? Cel lovit de Alzheimer e însă el și ce îi
înscenează ea e un test al abilităților mnezice.
Piesă în
piesă ca în Hamlet. Violetei îi iese de minune rolul de aterizată din Lună. Întru-un
balonzaid de primăvară cu o șapcă semi-Gavroche așteaptă un Revelion imaginar. El
e atât de brutal în tendința de a o expulza din iatacul lui încât se întâmplă
ceva ca în Ali Baba și cei 40 de hoți: el ajunge pe hol și ea încuie ușa ca
sluga isteață a lui Ali care scapă de șeful bandei de hoți deghizat în
negustor. În răcoarea coridorului de bloc el revine din utopie, își cere
dreptul legitim la locuință și când îl obține renunță la ideea catapultării
Violetei care între timp căpătase un nume, Cleopatra și alta ținută-aceea de
sub balonzaid: de un erotic decent.
Maieu negru
cu bandeletă lucitoare pe sâni – ca un girofar senzorial. În jos negrul se
continuă până în pământ fără a ne permite alte revelații decât cele întrezărite.
El devine Cezar – cuceritorul atâtor ținuturi – dar aici cu conotații amoroase.
O vrea! – ce
mai.
E hulpav. Vasile
Toma face trecerea fantastică de la nebunie la trezirea în voluptate. Prima lui
revenire e condiționată de un trup de femeie. Aici e declicul. Apoi vin alte
amintiri. Ultimele sunt cele fotografiate. Gelu Brebenel e un mare artist
fotograf și nu avea cum să nu își introducă hobby-ul așa cum Sebastian a
introdus radioul, Caragiale – jurnalul iar Holban –telefonul. Vasile Toma nu e
o clipă lucid. Dar mimează atât de bine luciditatea încât primele 30 de minute
îl credem perfect sănătos. Chiar și noi, doctorii din sală.
Esența: nebunia
e perfidă. Mimează normalul. Tot ce face el e firesc.
Facem
fiecare în singurătate. Deci nebunia e un alter ego al nostru. Când el devine
nebun, ea se însănătoșește. Balanța e perfectă. Sunt x și zero. Deși x e „nimeni”
și zero „nimic” împreună fac lumea, unind cele două emisfere. Totul se reduce
la jocul lui Huezinga:
de la
banalul careu al copiilor, prezent pe ultima pagină a maculatorului în orele de
curs plicticoase, până la lupta în arenă dintre Yin și Yang. Pe de o parte Întunericul,
Luna, Moliciunea, Feminitatea – pe de alta Lumina, Soarele, Puterea, Masculinitatea.
Echilibrul
piesei e perfect: piesa se putea termina oricând… Nu are un crescendo. E o
poveste banală, a regăsirii, care ni se întâmplă de mii de ori pe zi, când pierdem și găsim un
ac, un creion, o agendă.
Dar în piesă
e vorba despre oameni. Aici e Gelu magistral. Nu ridică ștacheta.
Găsirea unui
om e la fel de banală ca descoperirea borsetei pierdute. În lumea amneziei
nimic nu poate fi spectaculos. Când ai pierdut tot ai rămas fără repere.
Pierderea
iubirii echivalează cu pierderea unui nasture.
Violeta nu e
de acord – ea e sufletista piesei și după ce a jucat rolul obnubilatei, îl
joacă la antipozi pe cel al amorezatei.
Vine cu un
buchet de flori în plină iarnă susținând că e primăvară – și convingându-ne și
pe noi, dar nu și pe Toma, care renunță la orice fantezie, dar nu la aceea a
Revelionului. Cu un umor de Caragiale trecut în absurdul lui Ionesco – Toma își
revine – scapă de fixația Revelionului – mutând limbile ceasului. Gata – miezul
nopții a trecut! Gelu știe, ca un psihanalist, imposibilitatea depășirii
fixației. Iese din Revelion cu câteva ore, dar nu se poate situa în luna mai,
realitate verificată și de spectatori prin data de pe afiș.
Gelu e ușor
intruziv aici. Ne face cu ochiul. Suntem părtași. E ca și cum ne-ar spune: “Voi știți că e mai, știe și Violeta,
numai nebunul acela de pe scenă nu știe”.
A doua
debarcare a regizorului pe scenă este când Toma mută mobila.
De fapt el
mută cărțile, demonstrând că e mobilat. Cronologic mai întâi Istoria
Literaturii Române a lui Călinescu și apoi pe aceea recentă a lui Alex Ștefănescu.
Întâlnirea cu cel din urmă a avut loc relativ recent la Giurgiu – și Gelu vrea
să ne implice în procesul de reamintire, care se desfășoară pe parcursul
întregii piese, sub reflectoare și microscop. Parcă auzim fiecare vocea lui Gelu:
„Mai știți
când a venit Alex Ștefănescu la Ateneu și eu am luat cu dedicație această
carte?”
Cine nu își
aduce aminte nu simte piesa perfect. Nu participă la mecanismul sinaptic al
memoriei. Piesa e regizată ca Trilogia Antică de către Andrei Șerban: niște
soldați cu coifuri și platoșe ne împing în propriul nostru creier strigându-ne:
„La muncă! Reamintiți-vă!”
Piesa are de
toate și nu are nimic. Și-a propus să exploreze banalul și a reușit. Forțele Binelui
sunt copiii cuplului ajunși oameni destoinici, după ce au studiat: Ea – Medicina,
El – Academia de Poliție.
Ea își va
vindeca tatăl pe care El l-a găsit. E aici Antigona lui Sofocle care nu mai e
pedepsită de Cetate pentru dragostea sa de familie și încălcarea durelor legi
ale Cetății. Liantul e Violeta. Și ea trebuia să fie actriță fiindcă o bună
parte din piesă face pe nebuna.
E un Hamlet
inversat. Shakespeare are grijă să ne pregătească. Introduc o trupă de actori,
pe lângă actorii reali, pentru a deconspira crima lui Claudius.
Gelu nu are
milă de noi. Ne creează o pistă falsă – îl credem pe Toma lucid și pe ea
senilă. După o bună parte din piesă observăm că e invers și simțim catharsisul
aristotelic. Ne eliberăm de negura primei judecăți. Purificarea o obținem prin
gândire. Abluție cognitivă.
Toma – masiv,
corpolent, sigur pe el – e vulnerabil piesei.
În final nu
mai are grai. Dansează mut cu Violeta. De altfel, el ceruse să vorbească
tăcând.
Gelu recurge
la tehnică. Unica improvizație de secol XXI într-o lume arhaică, a singurătății
ieșite din timp. Vocea lui Toma vine din perioada în care personajul era
sănătos, viu mintal. Artificiul prinde, altfel ar fi căzut în falsul scenic pe
care-l detesta Nichifor Crainic la operă: cum poate baritonul să-i sufle ceva
la ureche sopranei și să se audă în toată sala?
Toma e lucid
când își scrie cărțile și când și le recitește. Peste tot are block-notes-ul cu
el. Apelează la acesta când trebuie să-i spună prin telefon ceva frumos ei. Deși
sunt cuvintele lui nu mai are spontaneitatea rostirii. Preferă să le citească. Pare
o știre telegrafiată. Dar sunt cuvinte de dragoste. Ea vine din public semn că
oricine putea face gestul. Totul era să fie știut că pe 31 mai e ziua lui Toma
și să fi avut un buchet de flori. Sala a devenit scenă. A fost unul din
motivele pentru care premiera nu a avut loc la Ateneul „Nicolae Bălănescu”.
Banalitatea ar fi fost dizolvată de fast. Piesa e o trambulină, te arunca trei
metri în sus. Dar trebuie să îți faci și tu puțin avânt.
„Ea” își
dorește în dar o insulă dar „El” spune că li s-a furat marea. Lumea nu te lasă
să visezi. Don Quijote a rămas demult fără morile de vânt.
Insula, Cytera,
probabil, va sălășlui în suflet scăldată de apele calde ale sângelui. Suntem – se
spune în piesă – un fir de praf în fața
Destinului. Nimic din drama oedipiană. Personajele își acceptă condiția.
Nu recurg la orbire. Ca în filmele mute mimează căsătoria. Secvența
verighetelor. Gelu e Stăpânul Inelelor. Brusc, Violeta își dă seama că ei de
fapt sunt căsătoriți și strică momentul. Ea care jucase excelent rolul nebunei,
când trebuie să fie lucidă, bulversează visul lui Toma. Își revine și-l lasă să
încurce lumile: cu papion la gât el își propune să fure flori din grădina
blocului și, deși ia o sticlă de șampanie să o ofere copiilor, e cu gândul la
bere. Paharul unic din casă – oferit ei și glastra pe post de potir, folosită
de el, fac epilogul. Se bea încrucișat cu mâinile în toartă ca în ritualurile
arthuriene. Nimic nu stârnește hazul, ci doar ropote de aplauze. Acum sala e
edificată. El e nebun. Cum să râzi de el, văzându-l că bea din vază? Pușca lui
Cehov din debut trebuie să tragă în final. Hârtia pe care stătea scris: “Mâine duci textul la editură” subliniază
drama de a-ți corecta mereu aceleași ciorne, dacă nu ai curajul sau aducerea
aminte de a le tipări. Nu e oare soarta acestui script încă needitat? Ea dă
pagina la o parte și pe următoarea velină face un careu de x și zero
necompletat.
Remiză albă.
Așa cum și noi plecăm acasă. Cărunți.
Au trecut 30
de ani peste noi. Într-o oră și 10 minute.
A venit
Alzheimer-ul. Mâine vom mai ține minte ce am văzut azi ?...
Dr. Cosmin Ștefan
Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu