America de-acasă
Recenzia sentimentală a cărții
omonime a lui Mircea M. Ionescu
Nu am fost niciodată în America. Ea nu
trebuie înțeleasă geografic, ci metafizic, în contextul abordării noastre. Prin
urmare revin – am fost de nenumărate ori în America, ori de câte ori speranța
mea s-a îndepărtat transoceanic de realitățile curente. Calderon de la Barca
spunea că „Lumea e vis” și sunt convins, ca Ana Blandiana, că suntem visați de
cineva care la rândul lui e visat.
Mircea M. Ionescu pleacă în plină glorie
din România pentru a face în America taximetrie. Comparația antitetică îi
aparține lui Dan Claudiu Tănăsescu. Își alege New York-ul care e mai mult decât
America – e America la puterea a treia. Acolo cunoaște fructele mâniei lui John
Steinbeck care nu sunt numai strugurii Californiei, ci și taxiurile galbene
înțesate cu lume cosmopolită.
Mircea M. Ionescu s-a întors în România
ca un Christofor Columb în lanțuri crezând că o va putea îndupleca pe Regina
Isabela să reclădească Țara Făgăduinței aici. A scris cu nesaț piese de teatru
ca un cronicar sportiv ce înțelege brusc că fairplay-ul nu poate fi adus în
social decât de Thalia. Dinu Grigorescu observa că preferă titluri dramatice
substantivate, fiecare reprezentând profilul unui personaj hamletian,
interiorizat și abulic.
Mircea M. Ionescu are patosul trăirii pe
care îl lasă liber pe scenă, indiferent la detalii regizorale sau decoruri
somptuoase. Preferă schimbarea de cadru de față cu spectatorii doar printr-o
discretă estompare a luminii. Îi are în sine pe Eschil și Aristofan, plângând
și râzând în același timp, întocmai efigiei clasice a teatrului surprinsă în
ambivalența afectivă.
Crezând că poate schimba lumea cu o
replică, Mircea M. Ionescu îl face pe Shakespeare mai viu ca oricând, dându-i
astfel dreptul la nemurire. În România se simte mai român ca oriunde, fapt ce
îl determină să inițieze proiecte grandioase de promovare exclusivă a teatrului
românesc, de transfer cultural dunărean și prin extensie paneuropean. Se
împrietenește cu oricine dar ține minte rivalitățile cu o memorie borgesiană și
un zâmbet à la Voltaire. Nu vrea să fie învins niciodată și de aceea se
înconjoară numai de prieteni mari, figuri legendare care îi asigură succesul –
ei înșiși înfruptându-se din el: Dumitru Radu Popescu, Dinu Grigorescu, Dan
Claudiu Tănăsescu, Dan Mucenic. Conform legii mulțimilor incluse, a restrâns
principiul vaselor comunicante la capilarul cel mai mic, aducând România în
Giurgiu, concentrând metropola americană în jurul Turnului cu Ceas. Vrea să fie
fericit și prin urmare își inventează fericirile cu nonșalanță și bun gust,
demne de Saint-Exupѐry când i-a venit năstrușnica idee să scrie „Micul Prinț”
sau de Louis Caroll când și-a luat fetița de mână și a pornit prin Țara
Minunilor.
Deși are familia în America, Mircea M.
Ionescu trăiește aici, dezrădăcinat la cotele cele mai profunde ale existenței
umane, dar martirizat prin diluarea în neamul căruia îi aparține.
Își dorește ca piesele sale să se joace
și după ce nu va mai fi, uitând astfel că va fi în continuare. Ce autor
dispare, dacă opera îi rămâne ? De moarte nici nu poate fi vorba…
Stilul său bulversant de sincer, până la
cinism și aroganță a decriptării realului, este o reminescență din perioada
arbitrării impasibile și a comentariului sportiv fără echivoc.
Neputând realiza un interviu cu
Maradona, a purtat un dialog totuși cu acesta până la ieșirea de pe teren. Nu
vreau să fac un anacronism, dar sunt convins că de atunci Maradona nu a mai pus
mâna pe minge nici pentru a o așeza la lovitura de la 11 metri. Aceasta este de
fapt esența dramaturgiei ionesciene – și scriu ionesciene cu riscul asumat de a
se confunda cu aceea a autorului Rinocerilor. Reușește să schimbe ceva aducând
Potopul, înecând lumea existentă și lăsând Pluta de salvare a Meduzei și Arca
lui Noe. Piesele sale sunt desprinse din vulgul imediat, fără să cadă în
obscenitatea cinematografică a primilor ani post-revoluționari.
E mai bine primit în străinătate decât
în țară deoarece nimeni nu poate fi profet la el acasă. Când știi ce ți se
întâmplă, e absurd să mai faci caz de asta. Și pe deasupra să mai și aplauzi.
Chemat cu aliterație în jurii teatrale, fotografiat cu
frenezie în grupuri culturale selecte, Mircea M. Ionescu respiră în România
aerul insulei Manhattan și privește Statuia Libertății, care amplasată la
intrarea în Giurgiu, are o grimasă șăgalnică ca o heraldică a unui port nu prea
îndepărtat, ce poate aduce pe apele sale aluviunile celeste ale unor meteoriți napoleonieni
meniți să lumineze secolul cu vâlvătaia lor.
Cosmin Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu