PAȘTELE
TAȚILOR
Pe linia
tatei nu sunt un bisericos. Tata mergea rar la Biserică. O evita chiar cu
obstinație. Nu i-ar fi făcut plăcere un astfel de text. Evita subiectul.
Interesant e că a fost crescut de o mamă și probabil alternativ de câteva mătuși
care mai mult ca sigur aveau acea morală a mersului la Biserică întâlnită în
pedagogia feminină.
Tata a avut
câteva motive pentru care a respins în plan fizic traseele ecleziastice. În
primul rând el evita mulțimea nu dintr-un sentiment arogant al intelectualului
antigregar ci dintr-un fel de teamă de contaminare, de asfixie, de atingere, de
maculare.
Pe acest
principiu refuza să meargă la cinema la orele de vârf. Eu consideram că tocmai
acesta era farmecul: filmul nu conta prea mult, ci valul cu miros acid
pestilențial care te purta spre interior ca spre un pântec de balenă pentru o
mistuire colectivă.
De la Creangă, tata avea imaginea preotului livresc cu burdihan și pus pe căpătat. Literatura nepatristică ne oferă puține exemple de slujitori ai Bisericii cu rol călăuzitor, mesianic, deși ei reprezintă regula.
De la Creangă, tata avea imaginea preotului livresc cu burdihan și pus pe căpătat. Literatura nepatristică ne oferă puține exemple de slujitori ai Bisericii cu rol călăuzitor, mesianic, deși ei reprezintă regula.
E de
reflectat și de scris aici deși cred că tocmai lipsa de adulație e de
apreciat.Tata își avea Biserica în el.
Ea era
cartea, visul, imaginația și îi era teamă că mediul în fond propice pentru întalnirea
cu Dumnezeu - Biserica - l-ar putea perturba.
Pentru tata
Dumnezeu era o formă de locuire în interior și nu în exterior.
Tata evita complicațiile.
Regimul comunist îi fila și uneori îi admonesta pe cei care mergeau la
Biserică -mai ales dacă erau formatori de opinie în cazul de față dascăli.
Tata era
convins că îi înșală pe Celebrii Imperiului clădit pe frică - dacă
respectându-le normale le depășea prin spirit.
Prin
lecțiile sale - adevărate cursuri călinesciene - proiecta clasa în sfera criticii,
retoricii, semanticii, esteticii - toate sumând etica. Le ofera elevilor
alternativa culturală. Iadul înflorea. Devenea Rai. Cineva trebuia să
rămână acolo să populeze infernul și să-l schimbe radical. V-ați pus întrebarea
de ce Euridice rămâne în Infern? Doar fiindcă a privit-o beat de iubire Orfeu?
Ar fi prea
romanțat. Avem de-a face cu tragedia despărțirii nu cu o melodramă. Euridice
rămâne în Infern pentu a-l înfrumuseța, pentru a-l feminiza.
Practic,
pentru a-l distruge, Iisus în Reînvierea Sa trece prin Infern. Acolo era lupta.
Cerul era tentat și accesibil. Îl putem vedea fiecare dintre noi înălțând
ochii. Dar Infernul ? L-a zărit cineva? Iisus salvează toți morții păcătoși ai
Infernului și aceasta este miza Renașterii Sale: mută granița dintre Rai și
Iad, desființând Iadul.
Înălțarea
rămâne astfel decât o problemă de altitudine. De la Iisus încoace nu mai există
Iad. Infernul rămâne o abstracție pedagogică utilă ca bățul - doar în măsura în
care nu e folosit.
Un alt motiv
al lipsei de rutină ritualică a tatălui meu era elanul gospodăresc al zilelor
premergătoare Sărbătorii în care frământarea cozonacilor, baterea covoarelor,
ștersul geamurilor presupuneau uși și geamuri deschise și deci curent, mutarea
cărților dintr-o cameră în alta cu pierderea semnului de carte sau a creionului
marcator, într-un cuvânt sacrificarea tabieturilor. Metafizic perfect
justificat. Ajunul te scotea din rutină pentru a te introduce într-o stare
divină. Dar cum tata dobândise Cosmosul păstrându-și aparent inerția telurică i
se părea inutilă gestica domestică a Preambulului Praznicului.
Tata avea
doi prieteni foarte buni:Virgil Georgescu -profesor de istorie și Partenie
Tomuș - asistent medical. Ei i-au fost evadările în lumea reală. Prin ei,
lectura prindea sens, avea repere în planul imediat. Nu poți citi la nesfârșit
Concertul din Muzică de Bach al Hortensiei Papadat-Bengescu – trebuie să
transferi salonul cultural într-o grădină căreia să îi simți aroma în nări și
să-i strivești între buricele degetelor carnalitatea frunzelor și a fructelor. Și
acolo să fie oameni adamici, primordiali.
Atât domnul
Tomuș cât și nașul de căsătorie al părinților mei și de botez al copiilor ce
i-au avut, profesorul Virgil Georgescu - aveau grădini lipsite de valoare
comercială – Raiuri fecunde ale Fericirii și nu ferme agricole de profit. Asta
îi plăcea tatei: o formă de lene cultă, filosofică , de timp neînceput, în care
gândirea poate hoinării.
În grădina
bunicilor de la Fălfani, în Argeș, nu se simțea așa bine. Totul era parcelat, timpul
muncii era de dimineața până mult după prânz. Era firesc fiindcă satul nu
oferea confortul procurării produselor din piață, încât curtea să devină mai
degrabă o agora, un atrium lărgit, o poiană a lui Iocan.
Tata-mare
mult mai în vârstă decât tata - muncindu-și pământul, arunca fără voie o umbră
asupra intelectualului mai tânăr neînzestrat cu fizicul și nici cu harul
agricultorului. De altfel etimologic chiar acesta e sensul numelui „Gheorghe”
al bunicului meu, unde mai pui că era profesor de matamatici, că făcuse
războiul și prizonieratul - deci atâtea și atâtea înzestrări care îl
conduseseră la un eroism pe care nu și-l revendica.
Cu domnul
Tomuș, tata a mers la Vatra Dornei într-o stațiune ca o extensie a grădinii din
Giurgiu.
Acolo își
satisfăceau micile plăceri culinare și tabagice pe care bolile lor le
prohibeau.
Erau niște
școlari fără diriginți plecați într-o vacanță atât de scurtă. Prea puțin
contează în economia vieții respectarea cu strictețe a prescripțiilor medicale.
Ce rol au
ele dacă sacrifică libertatea, fericirea, harul din om - în fond adevărata
Ființă lăuntrică.
Aceasta e o
altă dovadă a mult mai profundei lor înțelegeri a lucrurilor. Depășeau
restricțiile cu jovialitate. Nu trădau. Culisau între două lumi, apropiindu-se
tangențial de cea a veșniciei.
Își dădeau
seama de tranzitivitate. Fără a fi matematicieni creau biunivocul. Translau
Pământul în Cer și invers. Erau ca niște copii de grădiniță care nu ezitau să
se joace și pe șosea pentru a nu reduce spectaculozitatea ludicului prin gardul
protector. Erau frumoși fiindcă nu mai aveau repere. Povesteau dintr-o lume numai
a lor pe care noi nu o prinsesem, despre Slatina, despre mâncărurile și
obiceiurile ardelenești - domnul Tomuș sau tata despre turcii și bulgarii din
copilăria sa care vindeau bragă, halviță sau năut. Domnul Tomuș ne-a marcat
întotdeauna prin robustețea trupului transpusă în cea volițională și afectivă. Ne
iubea cu un soi de masculinitate protectoare și paternă, întru-câtva singulară,
deoarece ierarhic nu era nimeni deasupra care să îl poată iubi exceptându-L
firește, pe Dumnezeu. Acea ceva din dacii care nu au murit, care au rezistat
Cuceririi Romane.
Monumentală
e scena în care mergând la mare am găsit în tren locurile ocupate și noi,
copiii, chicoteam, văitându-ne teatral știind pe cine aveam în urmă.
Când și-a
făcut apariția domnul Tomuș, un munte de bunătate, nu a mai fost nevoit să
invoce forța. Ea se vedea. Mușterii dornici de spectacol și-au amânat
reprezentația. Am tronat până la mare într-o cușetă pe care o dobândisem fără
efort dar pe deplin meritat printr-o simplă prezență a simbolului puterii care
acționează fără a lovi și care se aude fără a striga. Arta culinară a domnului
Tomuș era una verbală, imaginativă și evident olfactivă și gustativă. Adusese
Ardealul în Giurgiu. Ne învață să mâncăm, nu să ciugulim. Să ne bucurăm de
Ospățul Divin. Pantagruelic în aparență, domnul Tomuș ținea cu delicatețe între
degete un fir de busuioc sau un praf de rozmarin.
Chinezii
încălzesc răceala cărnii prin focul condimentelor. Domnul Tomuș avea această
tehnică îndepărtat orientală. Totul capătă gust. Era transpunerea modului său
de a fi. Era glumeț. Nu vorbea niciodată cu un singur înțeles dar nu se chinuia
să îți explice. Dacă întelegeai bine, dacă nu, nu. Îmi spunea că mulți medici
sunt doctori în medicină dar în realitate nu au nici statut de
felceri.Vindeca întocmai lui Iisus oameni care erau aduși în spate și plecau pe
picioare. Făcea ca nimeni altul, infiltrații corticosteroidice, știind exact
anatomia emergenței nervoase.
Legendă sau
nu, se spune că veneau oameni de la țară ca la Maglavit și neștiind casa
Vindecătorului se duceau la Vamă unde știau că lucra și îi întreba pe
colegii de muncă. Își crease un nume pe care mulți medici nu l-au avut
vreodată. În vechime nu școala te făcea medic ci priceperea, experiența, harul
care îți era dat și bunătatea, azi ultima în ierarhia profesională a
înzestrărilor.
Nașul Virgil
Georgescu era un vindecător prin cuvânt. Spunea de multe ori aceleași
glume dar era savuros, inegalabil. Se râdea la infinit pe baza aceluiași declic
derutat ca un perpetuum mobile. Nu îi era frică de moarte. Știa că e nemuritor.
Îl întrista însă moartea altora, și în primul rând a propriului fiu, doctorul
Petru Georgescu - medic sportiv la Giurgiu.
Oamenii
aceștia trei pe care îi evoc au fost niște eroi ai mitologiei noastre. Fără a o
spune, ei și-au dat seama că sunt altfel.
De aceea
Marea Trecere li s-a părut ușoară. Fiindcă știau că rămân aici unde au lăsat
soțiile, copiii sau nepoții.Viața celor rămași nu a fost că înainte semn că
Strălucirea Soarelui nu o poate aduce Luna cu tot alaiul ei de Stele.
Obișnuiau să
facă daruri. Domnul Tomuș mi-a dat o lupă prin care să văd toată patologia
tegumentară, iar, întors din Suedia - nașul Virgil Georgescu mi-a oferit un
ceas cu care să ies din timpul real.
Cadourile
acestea sunt simbolice. Nu lupa i-a adus faima domnului Tomuș dar
ca să învingi trebuie să vezi de aproape cum spunea Napoleon.
Ceasul a
fost singurul lucru de care nu ținea cont nașul Virgil în vizitele pe care ni
le făcea. Ele erau fără fast. Stătea întotdeauna în bucătărie (niciodată în
sufragerie) unde fuma țigări fără filtru strângându-le între buze până ce nasul
cu narinele astupate părea Ciliegia lui Gepetto. Niciodată nu am mai auzit-o pe
mama râzând sănătos și armonic ca o soprană la Scala așa cum o făcea ascultând
glumele celui mai mare comic pe care l-am întâlnit vreodată, nașul meu.
Mă simt
vinovat de structura mea prea îndreptată spre tragic și reflecție și deși știu
mii de glume ele sunt un florilegiu învățat și nu produc efectul spontan și
necontrolat al râsului în ființa mamei mele.
Mai degrabă,
mama zâmbește cu subînțeles ca în fața unei filosofii spusă sub altă formă.
“Ceasul” și „lupa” ar fi fost alt
titlu al prezentei evocări. Îl păstrez însă pe acesta de “Paștele
Taților” fiindcă a fost scris în sfânta Zi de Paște a Anului 2015 și sunt
convins că cei trei prieteni pășesc în Alaiul Lui Iisus între Cer și Pământ și
o fac de ani buni fără ca prea mulți să le observe lipsa.
Cosmin
Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu