INIMA MUZICALĂ A GIURGIULUI
10 IUNIE
2014 ora 1900 Sala mare a Teatrului „Tudor Vianu” din Giurgiu.
Căldură
mare, mon cher. Ca în Caragiale. În sală căldură şi mai mare. Bărbaţii renunţă
la sacouri. Rămân în cămăşi.
Instrumentiştii
de pe scenă şi evident domnul dirijor Virgil Peţanca rezistă la proba termică
în elegantele costume.
Cravatele
roşii par maci aprinşi pe piptarele albe.
Concertul
este aniversar. 10 ani de la înfiinţarea Orchestrei de suflători „Valahia” –
printr-o hotărâre a Consiliului Local şi a fostului primar actualul senator,
domnul Lucian Iliescu.
Întocmai
marilor compozitori interpretaţi pe scenă – dl Lucian Iliescu nu a fost
reprezentat decât indirect – prin muzica pe care a permis-o cândva.
E un
semn de normalitate să apreciezi antecesorii. A făcut-o în discursul final
actualul edil, domnul Nicolae Barbu.
Într-un
costum bleumarin impecabil – insist asupra etichetei atât de greu de menţinut
într-o saună culturală – a punctat necesitatea muzicii, a continuării
proiectelor culturale viabile cum este Orchestra de suflători „Valahia” –
extrapolând la promovarea folclorului pe care doamna profesoară Carmen Peţanca
îl îndrăgeşte nespus.
„Tulceancă
întocmai mie” – a surâs Primarul Nicolae Barbu -valdând integrarea a doi tulceni de succes pe un ţărm
al Dunării care tot spre Deltă merge.
Micuţul
clarinetist – Ovidiu Gunban clasa a III a – să aibă 10 ani – vârsta Fanfarei –
e luat de după umeri de Primar şi sărutat pe frunte de Dirijor. Un mic Mozart,
jurjac sau Yehudi Menuhin. Iarna clarinetul îi atingea zăpada întocmai unei
şine de sanie maramureşeană albul colindelor. Copilul e dovada perenităţii
Orchestrei de suflători „Valahia”. Domnul dirijor ne spune cu câtă uşurinţă
clarinetistul devine pianist şi improvizator muzical. Corina Chiriac îl vede
peste ani chiar dirijor.
Prezentatoarea
spectacolului Iulia Costescu – realizatoare tv din Galaţi – într-o frumoasă
rochie togă romană strânsă într-o fibulă. Faldurile şi tăietura dezvelesc un
picior frumos. Bănuiesc că şi al doilea e la fel. Introducerile sunt savuroase.
Rchard Strauss – Răsăritul după aşa grăita Zarathustra al lui Friedrich
Nietzsche. Luminile soarelui se văd de după munţii umerilor virtuozilor
instrumentişti.
Totul e
tare, extrem de sonor ca într-o fierărie rafinată o adevărată orfevrărie.
Maestrul are ciocan în loc de baghetă şi sparge cu el
idolii de piatră. Apoi între ciocan şi nicovală se mlăduiesc rotunde notele
întocmai cuvintelor nerostite ale lui Nichita Stănescu. Spraomul lui Nietzsche
e defapt Artistul şi nu cuceritorul militar al lumii cum a crezut Hitler.
Urmează
partituri semnate Gaetano Fabiani, Giulio Briccialdi.
Întocmai
lui Sergiu Celiblibidarche dirijorul Virgil Peţanca ţine cont de numărul de
spectatori gradul de încărcare vestimentară elemente care modifică oscilaţia
fonică a sălii.
Klaus
Highlights, Morricone de Mey ne poartă prin unduirile lor melodice spre alte
lumi.
Cinematografia
este reprezentată nu numai prin coloane sonore ci şi prin proiecţii video. E
clar muzica nu e doar ce se aude ci şi ceea ce se vede.
Hollywood-ul
prin sound track-ul plin de colorit orchestral a transformat micuţa statuetă
Oscar într-un angajat al studioului californian. Secvenţe din Piraţii din
Caraibe- chipurile pictate amintesc de arlechini dar intriga e una cât se poate
de serioasă cu personaje care cad succesiv prin suprapuse poduri de scânduri.
Kawboy-ii
cu pelerine lungi din piele tăbăcită ca şi obrazul lor care aduce cu un săculeţ
de tabac dau impresia unor chipuri alungite din picturile lui Velasquez.
Muzica
ne poate crea prin urmare iluzii optice. Întotdeauna am crezut că Fata Morgana
dincolo de natura ei mitic medievală e mai degrabă o creaţie a muzicii decât a
orizontului prefigurat în deşert. Publicul găseşte puterea să aplaude din ce în
ce mai puternic după fiecare element adăugat în arhitectura concertului. Pe
lângă un crescendo calculat de realizatorii spectacolului audienţa face aşa
numita datorie de oxigen – aplaudă amplificat pentru momentele anterioare de
respiraţie întreruptă la care o obligase repertoriul interpretativ.
Jacques
Offenbach, germanul stabilit la Paris a avut un lanţ de neplăceri înaintea
premierei cu opera sa bufă „Orfeu în
Infern”. Teatrul era în faliment, compozitorul în insolvenţă germanii din Paris
îi solicitau bilete gratuite dar
salvarea a venit din partea publicului -succes
de box office.
Se zice
că ori de câte ori un instrumentist îşi arunca ochii asupra partiturii
Orfeu își mai întoarce o dată
privirea spre frumoasa lui Euridice înainte de a o pierde pentru totdeauna.
Luminiţele
de pe portative amintesc de marile aeroporturi din San Francisco, Londra,
Tokio, înaintea de decolarea nocturnă a avioanelor
de liniei. Ţiuitul supersonicelor
sublimează în muzica polifonică a lui Johan Sebastian Bach.
Turnul
de control vegheat impecabil de maestrul Virgil Peţanca.
Soprana
Irina Baianţ de la Opereta Naţională Ion Dacian din Bucureşti – laureată a
numeroase concursuri internaţionale premiată de însuşi lordul britanic Sir
Yehudi Menuhin, primeşte şi premiul publicului giurgiuvean aplauze ritmate ca
inflexiunile vocii sale.
E
contrazis astfel principiul care stipulează că aplauzele sunt ecoul unei
platitudini. Ele pot fii continuarea melodică a unor reverberaţii sufleteşti
produse de artistă în publicul meloman.
Tenorul
Florin Ormenişan prin canzoneta napolitană „O, sole mio!” – permite verificarea
rezistenţei seismice a clădirii şi fredonarea melodiei de către trecătorii din
zona fostei Farfurii Giurgiuvene.
Paharele
de şampanie aduc un clinchet de întâlnire similar cu al vocilor duetului
sopranei Irina Baianţ cu tenorul Florin Ormenişan.
Instrumentiştii
sunt primii care resimt acut dorinţa de a sorbi umbra răcoroasă şi lichidă conținută în
pahar.
Trompetistul
Traian Moldoveanu a fost în clasa a XI a elev concertist în Orchestra de suflători „Valahia”
la Festivalul Internaţional „George Enescu. E prezent şi acum pe scena
Teatrului „Tudor Vianu” privit dintr-un tablou lateral de însuşi marele
estetician. Modest cu mişcări stângace întocmai unui albatros pe o punte de
corabie în tangaj vine în sală printre noi muritorii îndrăgostiţi de muzică să
aibă, după ce şi-a interpretat partitura, o privire de ansamblu asupra scenei
pe care a dominat-o preţ de câteva minute.
Flautistul
Cătălin Opriţoiu profesor doctor al Academiei de Muzică Bucureşti interpretează
acorduri jucăuşe pe un flaut fermecat, răpit ştrengăreşte din seraiul lui
Mozart.
Corina
Chiriac aduce şlagărele ei de odinioară. În germană şlagăr înseamnă „lovitură”
adică tradusă artistic „succes de public”.
Nu s-a ferit să ne dezvăluie că fixativul i s-a prelins
pe rimel şi rimelul în ochi fapt ce a făcut-o să renunţe la ochelari şi la
partitură şi să fie mai naturală şi mai spontană ca oricând. Şi-a adus aminte
că a filmat dimineaţă în condiţii vitrege într-un studio tv supraîncălzit,
totul culminând cu deschiderea unei sticle de şampanie.
Aici la
Giurgiu a desfăcut doar un pachet de şerveţele oferit din public, şampania
fiind la rece.
Ne aminteşte adresa unde poate veni Fericirea, Strada cu
Plopi, Casa Speranţei la parter.
În
Giurgiu plopii au nins în această primăvară, puful lor alergogen şi romantic pe
toate străzile. Prin urmare suntem condamnaţi la fericire. Melodia cu răţoiul
singuratic care îşi caută o consoartă a fost privită ca desuetă tocmai de unii
pensionari şi remember al zilei de 1 iunie de către copii din sală.
Cred că
recordul de vârstă minimă îl deţine fetiţa de numai câţiva anişori a
consilierului local domnul Marius Stanciu. În privinţa recordului de vârstă
maximă nu-mi permit să fac aprecieri.
Pentru a împăca cele două viziuni apelarea la majorete ar fi reprezentat
soluţia.
Ele
ştiau să danseze dansul răţuştelor. Le-aş fi invitat şi la cel al săbiilor
armeneşti. Ionela Arcanu reporter la realitatea Tv este lidera all time a
grupului format din iniţiativa domnului director Virgil Peţanca în urma unui concurs Miss
Giurgiu.
Recoltă
bogată. Vorba lui Toma Caragiu „multe spectacole stau pe picioarele
balerinelor”. În costume de mateloţi feminin aduc într-o mână puful alb şi în
alta puful albastru, culorile predilecte ale steagului giurgiuvean.
Patronul
echipei Astra Giurgiu domnul Ion Nicolae se va baza probabil şi pe ele în
jocurile internaţionale în măsura în care se va încrede în Alibeg, Găman, Lung.
După
încheierea spectacolului fac câteva aprecieri la rece deşi refuz berea ce îmi e
oferită de trioul seniorial format din profesorii Tudor Rădan, Bilcea Daia, Ion
Dincă.
Rolul muzicii e de
a ne face să uităm preţ de câteva ore cine suntem şi cu ce ne ocupăm de fapt.
Nu mai suntem nici oameni politici, nici profesori, nici medici, sunt melomani.
Cancerul ovarian –
poate fi prevenit dacă femeia uită preţ de câteva luni regularităţile lunare
ale ovulaţiei şi se dedă sarcinii şi alăptării.
Acest silenţium
este ieşirea din rutină, intrarea în adevăratul eu devoalat de falsele
suprapuneri cotidiene. Singurii care îşi interpretau propriul rol, care îşi
făceau meseria – ca să zic aşa – erau profesorii de muzică.
Mai mulţi pe scenă
ca instrumentişti decât în sală ca auditori. Mă întreb câţi elevi ai Şcolii de
Muzică „Victor Karpis” au fost în sală”. Sper câţi mai mulţi. Nu aveam cum să-i recunosc. Un
artist e decelat numai în varianta lui interpretativă. Fiinţează numai pe scena
care le este amvon. Biblie le e partitura.
Lecţia dată de profesorii
instrumentişti e că nu poţi fi dascăl cu adevărat dacă nu-i arăţi discipolului
performanţa. Orice act de iniţiere e copiativ şi mnezic.
Memoria afectivă se
umple de gesturile profesorului ca partitura de note.
S-a invocat numele
fostului primar şi al actualului primar. Legătura dintre politică şi muzică e
una financiară. În acesstă
seară a fost
și una spiritală.Muzicieni
există dacă li se oferă bani pentru sacâz, costume şi turnee . Oamenii vin
l un spectacol
muzical nu atat
pentru a vedea ( radăcina -
speculum a cuvântului)
cât pntru a auzi. Muzica sacrifică vizualul. Ea a fost peste înălţările de braţe ale
majoretelor, rochia de plasă umplută a sopranei, tăietura provocatoare din toga
crepusculară a prezentatoarei. Brass Band-ul Valahia are în etimologia sa bronz
şi alămuri lucitoare şi cântătoare deopotrivă. Îţi iau vazul şi auzul dar îţi
lasă sufletul nealterat ba ţi-l mai şi sporesc. O spune George Steiner: ca să
creşti spiritual trebuie să scazi senzorial. Fanfara „Valahia” a fost prin ţară
şi prin lume cum s-a văzut într-un film de prezentare. Giurgiu îşi extinde
astfel graniţele – defapt chiar renunţă la ele. Muzica s-a auzit dintotdeauna
dincolo de fruntarii oricât de bine păzite. Am avut fanfară în toate războaiele
pe care le-am câştigat. De ce nu ne-ar purta imnul victoriei şi acum pe vreme
de pace paşii noştrii şovăielnici? Dumnezeu ştie. Şi chiar ştie Dumnezeu. El e
cel care îi determină pe aceşti instrumentişti aproape anonimi ca toate
creaţiile divine – să cânte în parcul Alei ca nişte greieri în iarbă înţelegând
atunci când li se tocesc instrumentele muzicale să glăsuiască cu propriile
articulaţii, cu propriile trupuri care la rândul lor când se vor uza şi ele vor
face loc jertfei supreme: cântatului din suflet la propriu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu