duminică, 19 aprilie 2015

Lansare de carte - colecția Biblioteca Județeană Giurgiu



Lansare de carte - colecția Biblioteca Județeană Giurgiu

Lansare de carte de Ziua Orașului - 23 aprilie 2014 - Ziua Sfântului Mucenic Gheorghe și a Municipiului Giurgiu, Ziua Bibliotecarului și a Cărții. Primăvara Culturală Giurgiuveană - Galeriile de Artă de lângă Turnul cu Ceas, căldură de iunie, atmosfera poetică de mai.
Domnul Virgil Pețanca, Directorul Centrului Cultural Ion Vinea, ne spune că participăm la un maraton cultural care numai în două zile a cuprins o piesă de teatru cu Maya Morgenstern după piesa „O femeie singură” a lui Dario Fo, traviata lui Verdi, două lansări de carte, recital muzical Horia Brenciu. Cu un astfel de maraton, gândesc, trupul nostru va deveni mai svelt, iar sufletul însfârșit va respira în voie.
Domnul Dan Mucenic, Directorul Muzeului Județean de Istorie Teohari Antonescu din Giurgiu lansează prima carte de memorialistică din ciclul Biblioteca Giurgiuveană, autor Dimitrie Karnabatt, poet simbosit și jurnalist român. Redactorul de carte ne spune glumind serios că în această sesiune nu se oferă autografe deoarece autorul nu e prezent. Urmează Emanoil Bucuța. Scriitorii sunt conoscuți numai inițiaților, de factură intelectuală a coordonatorului științific, domnul Emil Păunescu. Inițiativa e prin urmare lăudabilă, popularizarea literaturii, nu înseamnă vulgarizare, ci penetrarea prin razele ei istovite în ungherele încă întunecate ale spiritului nostru prea post-modern.
 Domnul Primar Nicolae Barbu are o sincera pledoarie economică asupra cărții. Va oferi lunar prin Consiliul Local al Municipiului Giurgiu bani pentru tipărirea de carte giurgiuveană. Ne mărturisește că în opinia unui economist profesionist cea mai sigură investiție e aceea în cultură, deoarece cartea rămâne, indiferent de fluctuațiile financiare. În final este asaltat de apicultori, care doresc să publice o carte despre minunatele făuritoare de miere - Primarul accede, oferindu-le un pont: „Domnul Vasile Arcanu este fotograful ce deține o vastă colecție de fotografii de epocă, adevărate stampe istorice, ce le-ar putea fi de folos”. Apicultorii refuză, nu știu de ce, ideea unei monografii. Probabil că mierea e Polifloră.
Domnul Vasile Cristoi, căpitan de vas pe Dunare, îmi ofera cu dedicație și în afara recenziei ca în ilegalitate, în afara lansării, cartea proprie „Marinarii marinari”. Mă bucur să aflu că îmi urmărește „Pastila culturală” la Giurgiu TV, rugându-mă să vorbesc mai rar, deoarece dorește să sedimenteze avalanșa de informatii. Răsfoiesc cartea – un periplu pe Dunăre, plin de aventuri psihologice, de descoperiri geografice ca pe vremea marilor exploratori, căutând drumul spre Indii, Domnul Vasile Cristoi a descoperit un continent nou: America sufletului nostru.
Domnul Doctor Dan Claudiu Tănăsescu, estompat vocal de cei care luau cărțile de pe podiumul de lansare, ni-l prezintă pe fiul domniei sale, Ciprian Claudiu Tănăsescu, medic și parlamentar european. „Cazul familiei Tănăsescu” e o carte în care se descrie arborele genealogic al unei familii de doctori și scriitori. Cartea a fost realizată telefonic și probabil și prin alte mijloace moderne de transmitere a informației culturale. Cât de frumos ca seara să dai un telefon, să spui: „Bună seara! Sunt Dan Mucenic și aș vrea să vă întreb, Domnule Doctor Dan Claudiu Tănăsescu, cum stați cu iubirea, cu fericirea, cu sentimentele în genere”. Și apoi să primești răspunsul săptămâni în șir, hiperbolizat, transfigurat, astfel încât nici nu mai știi dacă nu cumva e o interogație fără sfârșit.
Doamna Elena Cioclu, profesoară de pictură, mă invită să-mi susțin conferințele și la Galeriile de Artă – propunere tentantă, dar amânată până la procurarea unor scaune. Andrei Pleșu spunea că fizicul nu rezistă solicitărilor psihicului.
Domnul Emil Talianu, profesor de literatura română, mă abordează în calitate de corespondent Radio Romania Actualități.
Doamna Mirela Gruiță, scriitoare giurgiuveană, atinge cu delicatețe coperta cărții lui Karnabatt așa cum și-ar atinge propria operă. Autorii se întâlnesc peste timp, undeva pe Podul lui Gutenberg.
În final îi ofer Domnului Europarlamentar Claudiu Ciprian Tănăsescu, cartea mea de cugetări „Sfaturi pe care nu le-aș da nimănui”. Surâde citind titlul și îmi spune că o va expune la Biblioteca Universală din Bruxelles, alături de Colecția Bibliotecii Giurgiuvene. Când s-a auzit că vor veni farfuriile zburătoare, unii și-au pregătit lingurile. Eu, venind la lansarea Bibliotecii Giurgiuvene am crezut că sunt și eu vizat, de aceea am venit cu propria mea carte. Ce am uitat să aduc e o floare, așa cum se oferă în Spania de Ziua Cărții: o carte și o floare pentru a crește apetitul pentru lectură. Dar, Slavă Domnului, în Bruxelles sunt atâtea flori, s-o găsi una și pentru cartea mea.
Dr. Cosmin Ștefan Georgescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu