Chris Simion
Șeherezada celor,, 40 de
Zile,,
Întotdeauna mi-am
închipuit-o pe Șeherezada ca
pe o femeie
frumoasă ce depăna
povești minunate sub amenințarea morții dar sultanul
revoca în zori sentința
fascinat de harul
narativ al celei
mai fermecătoare odalisce
din harem.
Chris Simion
a venit la
Giurgiu fericită și
nonconformistă însoțită de un alai
mediatic întocmai unei vestale
romane transpuse scenic.
I-a
rugat pe liceeni să
se așeze în jurul ei ca într-un amfiteatru și pe noi, oamenii mai serioși
să-i punem întrebări
nonconformiste.
Cred că eu am
fost cel mai ridicol deoarece aveam lecția învățată de acasă
și furasem startul citind
cartea pe care
domnul Dan Mucenic directorul Bibliotecii Județene A.I .
Bassarabescu din Giurgiu amfitrionul
întâlnirii, mi-o plasase pe
sub mână cu câteva
zile înainte de
recenzie așa cum
se practica cu ,, Delirul lui Marin
Preda ,, pe vremuri.
M-am ridicat
în picioare și
i-am spus că
nu am nici o
întrebare de pus ci
mai multe răspunsuri de
oferit pe care
singur mi le-am dat
în urma interogațiilor nesfârșite
suscitate de lecturarea
cărții.
Spiritul regizoral
al lui Chris Simion m- a invitat lângă ea și
deși statea școlarește pe o bancă
nu i-am putut copia gestul .
Eram doar
în fața propriului meu public giurgiuvean și eticheta e
obligatorie deși sfâșie
spontaneitatea .
Le-am spus atunci că
tabloul din stage-ground e sugestiv : o floarea
soarelui galbenă și de preț
ca a lui Van
Gogh avea agățată de pețiolul
corolei o ață de
care suspenda în azur un zmeu . Dragonul înaripat și
floarea roditoare erau prieteni
buni deși în basmele românești
balaurii sunt figuri negative
aici se metamorfozează în fluture.
Crisalida spartă
de cutezătoare lepidopteră e dovada că fiecare putem
ieși din matca primordială îndată ce ne
dău aripile.
Floarea soarelui ,
rodiile , ștuleți de porumb sunt
aduși în biserici și binecuvântați ca purtători
vegetali de mirabilă sămânță
și avânt
fecund.
Cel mai important
element pictural rămâne în
mod paradoxal- firul invizibil de
ață .
Este mâna lui
Dumnezeu efilată până la transcendent
ca în picturile necorporale , angelice ale elvețianului Giacometti.
Când
zmeul și floarea soarelui se privesc toată lumina dispare și
ascensionarea spre Cer a florii
soarelui încetează.
E ceva din mitul lui Eros și
Psyche care privindu-se în
noaptea dragostestei la
un opaiț trupul lui Psyche dispare.
Spiritul
nu e de
văzut în carnalitatea erotică.
Orfeu și
Euridice trăiesc aceeași dramă retiniană
privindu-se ochi în ochi la trei
pași de ieșirea din
Infern și totul e pierdut.
Morala : nu cu
ochi trebuie să privim
iubirea și nu cu
telescopul Îl vom gasi
pe Dumnezeu.
Această carte nu
e de inspectat vizual ci trebuie pipăită în
Braille ca sculpurile pentru orbi
ale Maestrului din
Hobița.
Durerile
sunt păcatele noastre neiertate
pe care le ispășim pe Pământ.
Algia- e
parte din terapia
morală care duce la Mântuire.
Ea ne
scoate din ingrata
indiferență a platitudinii
și ne
aruncă în focul olimpian
și în permanenta
curgere a râului
heraclitian.
Omul
are numeroase măști pe
care și le folosește
din plin chiar
și după ce Goldoni
a amendat Comedia
dell Arte.
Regizoarea
Chris Simion nu
știe să joace
teatru. Trăiește d-adevăratelea
și ne
invită și pe noi
în această Ciuleandră purificatoare care
în unii va trezi iubirea
iar in alții
obsesii psihanalitice.
Părintele
Giorgian de la
Biserica Buna Vestire
din Giurgiu venit
cu acei liceeni
care o înconjurau inelar pe
astrala saturniană a pus
o întrebare care
ne-a trimis direct
la cea mai profundă
oră de religie
extrapolară în Sanctuarul
Bibliosului :,, cum să îi
convingem pe tineri
să se împărtășească?,,
Răspunsul
a venit din
partea unei fetițe
din Ieud care
ani de zile
colindase pe Iza și care
acum își schimbase portul maramureșean
cu tricou și
blugi, își legase părul în
codițe subțiri ca
o amerindiancă din
Arizona și tinea
în mâini o carte
pe care o
scrisese într-un canon
duhovnicesc vreme de 40 de
zile.
Răspunsul
nu vi-l dau spovediți-vă
și citiți cartea!
Dr
Cosmin Ștefan Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu